فرشته ی مرگ

گزارش‌ها حاکی از این امر است که حدود پنج درصد از طلاق‌ها با موضوع رمالی، فالگیری و جادوگری در جامعه ارتباط دارد. علاوه بر این، جرایم متعدد دیگری مانند سوء‌استفاده جنسی، كلاهبرداری و سرقت نیز توسط رمالان رخ می‌دهد و پرونده‌های بسیاری در این زمینه در محاكم دادگستری به ویژه در شهرهای بزرگ تشكیل شده است.


نوشتن نسخه‌های خوشبختی، فروش مهره و روغن مار، بخت‌گشایی با نعل اسب، پیدا كردن دزد با آینه‌بینی و یافتن كار پردرآمد برای مشتریان و حتی درمان برخی بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله شیوه‌های رمالان است كه با فریب افراد ساده‌دل، گاه بازار پررونقی را نیز برای خود ایجاد می‌كنند. برخی از رمالان و فالگیران حتی دارای دفتر و تشكیلات و منشی هستند و مبالغ گزافی را از مردم می‌گیرند تا مشكلات آنان را رفع كرده یا آینده آنها را پیش‌بینی كنند. اما مجازات این افراد که با زندگی مردم بازی کرده و با دروغ‌هایی که می‌بافند باعث دلخوری و حتی قطع ارتباط افراد فامیل می‌شوند در قانون چیست؟ آیا قانون توانسته است با جدیت خود بستر لازم را برای برخوردهای قاطع با این فتنه‌گران فراهم آورد؟

وضعیت رمال‌ها در كشور

سرهنگ حمیدرضا گل صباحی رییس پلیس آگاهی استان تهران و البرز نیز 29 خرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری، ماموران پلیس تعداد زیادی ‌رمال را در این دو استان دستگیر كرده‌اند درباره سطح سواد این رمالان می‌گوید: برخی از این رمالان حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارند ولی با دادن وعده‌های پوچ و فریبنده افرادی را بسوی خود كشانده بودند. این رمالان نه‌تنها مشكلی را از مردم حل نمی‌كردند، بلكه برای آنها مشكلات بیشتری را نیز رقم می‌زدند.
رییس پلیس آگاهی استان تهران و البرز در این زمینه از سوء‌استفاده جنسی رمالان و فالگیران از برخی مشتریان خود خبر داده و ادامه می‌دهد: یكی از رمالان به بهانه نوشتن دعا روی بدن زنان برای رفع مشكلات آنان، اقدام به تجاوز به آنها كرده و پرونده‌ای نیز در این زمینه با شكایت 15 زن و دختر تشكیل شده است.

رمالان خارجی

در فصل تابستان به شهرهای بزرگ و توریستی سفر کنید خصوصا اگر در کنار زاینده‌رودی که البته الان خشکیده است قدم زنید متوجه رمالانی می‌شوید که ایرانی نیستند! این رمالان که اکثرا زن هستند کارشان در این خلاصه می‌شود که هر عابری که رد می‌شود زن می‌جهد کنارش و با لهجه‌ای که معلوم است از آسیای شرقی برمی‌خیزد و سمج‌وار سعی می‌کند که فال بگیرد. هرساله با گرم شدن هوا، ییلاق و قشلاق این مهمانان ناخوانده هم به اصفهان آغاز می‌شود تا این شهر توریستی شاهد وصله‌های ناجوری مثل متکدیان خارجی باشد، متکدیانی که با سماجت بیش از حد خود و ظاهر بسیار ناراحت‌کننده و نوزادانی که در آغوش دارند باعث رنجش روحی شهروندان و میهمانانی که به اصفهان می‌آیند می‌شوند، گرچه برخی هم از این میهمانان بی‌کلاس بدشان نمی‌آید.
با وجود اینکه نیروی انتظامی هر از چندی آنان را جمع‌آوری و از کشور اخراج می‌کند اما باز به‌طور غیرقانونی از مرز می‌گذرند و به ایران می‌آیند. صدها و هزاران کیلومتر راه را طی می‌کنند تا ارمغان شومی بشوند و انواع بیماری‌های مسری به‌دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی که باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان خواهد شد را انتشار بدهند.چندی پیش رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تنها سازمان بهزیستی مسوول جمع‌آوری و نگهداری متکدیان نیست، گفت: افزایش متکدیان خارجی به یک معضل تبدیل شده است.
متاسفانه همه این وقایع برای این اتفاق می‌افتد که رمالی در کشورمان طرفدار دارد اما موضع قوانین در این باره چیست؟

حبس، كمترین مجازات رمالان

رمالی و فالگیری از جمله جرایمی است كه از 66 سال پیش به وضوح در قوانین كیفری كشور از آن سخن به میان آمده اگرچه مجازات آن در طول دوره‌های مختلف با تغییراتی همراه بوده است.
مطابق قانون مصوب سال 1324، هرگونه اقدام به رمالی، جن‌گیری و فالگیری جرم محسوب می شود و مطابق بند 18 ماده سه آیین‌نامه همین قانون، فرد یا افرادی كه از طریق رمالی و پیشگویی درمنزل یا مغازه اقدام به فریب مردم كنند و این كار را به عنوان كسب و پیشه خود قراردهند مرتكب جرم شده و قانون برای این افراد مجازات یك تا هفت سال حبس و جزای نقدی را پیش‌بینی كرده است.
علاوه بر این، موضوع رمالی و مجازات آن از ابعاد دیگری نیز در قوانین جزایی كشور قابل بررسی و پیگیری است و قضات دادگاه‌های كیفری معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیری را با استفاده از قوانین مربوط به كلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می‌كنند و اگر این افراد جرم مستقل دیگری نیز مرتكب شده باشند به مجازات آن جرم محكوم می‌شوند.قضات دادگاه‌های كیفری بعضا با استناد به ماده دو قانون تشدید مجازات مرتكبان اختلاس، ارتشا و كلاهبرداری كه در مورد تحصیل مال به طریق نامشروع است، رمالان و فالگیران را مجازات می‌كنند.
بر اساس این ماده، هر مالی كه از طریق غیرمشروع به دست آمده باشد یا مشروعیت قانونی و شرعی نداشته باشد مرتكب آن مجرم شناخته می‌شود و مجازات آن سه ماه تا دو سال حبس یا جریمه نقدی دو برابر مال به دست آمده است.
همچنین بر اساس ماده یك همین قانون، هر كس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع بترساند و از این طریق مالی تحصیل كنند كلاهبردار محسوب می‌شود و علاوه بر رد اصل مال صاحبش به حبس از یك تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی كه اخذ كرده است محكوم خواهد شد.با احتساب این قوانین چرا رمالی هنوز هم باب است و مشتریان زیادی در بین اقشار جامعه دارد؟

لزوم اطلاع‌رسانی در كنار اجرای قانون

چند روز قبل مستندی از رسانه ملی پخش شد که نشان می‌داد بیشتر مشتریان این رمالان و افرادی که خود را نماینده فرد دینی خاصی دانسته و آنها را می‌فریبند افراد تحصیل کرده و قشر جوان جامعه را تشکیل می‌دهند. اینکه تحصیلکرده‌ها هم جذب چنین افراد دروغگو می‌شوند نیز خود جای سوال دارد؟
در همین زمینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گویید: در این ارتباط بارها در کمیسیون فرهنگی تذکراتی داده شده و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
سید جلال یحیی‌زاده ادامه می‌دهد: در عین فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشیدن به جامعه باید در اجرای قوانین موجود نیز کوشید.
اما در همین باره یکی از حقوقدانان و اساتید دانشکده حقوق دانشگاه تهران ضمن اشاره به فقر فرهنگی جامعه می‌گوید: متاسفانه درباره رمالی، فال گرفتن و مواردی از این دست آنطور که باید در رسانه‌ها به صورت شفاف پرداخته نمی‌شود و همین معضل بزرگی است که جوانان را که بعضا تحصیلکرده هم هستند به سمت این گروه‌ها می‌کشاند.
دکتر آخوندی ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی تنها به دلیل تعصبات خاص افراد اجازه پرداختن به این جرایم داده نشده و جامعه دچار فقر فرهنگی و ناآگاهی می‌شود که نتیجه‌اش می‌شود روی آوردن و اعتماد بی‌جا به افرادی که ادعاهای دروغین دارند.

اعدام در انتظار رمالان

دكتر محمود آخوندی از حقوقدانان برجسته حقوق كیفری كشور درباره مجازات رمالان می‌گوید كه برخوردها باید قاطعانه باشد، لایحه قانون جدید مجازات اسلامی هم در این باره حکم اعدام می‌دهد.
این حقوقدان برجسته ادامه می‌دهد كه رمالی، بدعت در دین و فالگیری تا به حال ممنوع بوده ولی جرم محسوب نمی‌شده ولی در قانون جدید نه تنها جرم است بلکه برای آن مجازات اعدام نیزدر نظر گرفته شده است. البته این قانون هنوز در مجلس بوده و الزام اجرایی ندارد.
آخوندی درباره قانون برخورد با رمالان با بیان اینكه فریفتن مردم به قصد اخاذی از مصادیق کلاهبرداری است، می‌افزاید كه اما هنوز در قانون فعلی عنوان جزایی خاصی برای رمالی نداریم.
وی ادامه می‌دهد: اگر فردی با وعده‌های دروغین فرد دیگری را بفریبد جرم است اما برحسب مورد درباره چگونگی برخورد با آن تصمیم گرفته می‌شود.
دکتر محمود آخوندی با اشاره به اینکه برخورد قانونی با رمالان مناسب نیست ادامه می‌دهد: درست است که قوانین آنطور که باید سخت‌گیرانه نیست اما در حدی هم که قانون اجازه داده برخوردها قاطع نیست. آخوندی درباره ادعای برخی از این رمالان که می‌گویند با ائمه(ع) در ارتباط هستند نیز می‌گوید: اینها از مصادیق سحر و جادو است و مستقیما جرم محسوب می‌شود. افرادی که مدعی نبوت، امامت و یا حتی ارتباط با ائمه معصوم(ع) هستند مجرم بوده و باید با آنها برخوردی قاطعانه صورت گیرد.
سید جلال یحیی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در اینباره می‌گوید: قوانین موجود اگر با جدیت اجرا شود بازدارندگی لازم را دارد اما مشکل اینجاست که در اجرای قوانین قاطعیت وجود ندارد.

قانون اصلاح می‌شود

دكتر علی نجفی توانا جرم‌شناس، عقیده دارد در مورد رمالی اگرچه می‌توان به قانون 1324 استناد كرد، اما معمولا زمانی كه رمالی منجر به تحصیل مال نامشروع بشود، متهم تحت عنوان كلاهبردار تحت پیگرد قرار می‌گیرد و ماده یك قانون تشدید مجازات كلاهبرداری، در مورد او اعمال می‌شود كه حبس و جزای نقدی است.
این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد كه برای ایجاد وحدت رویه در این زمینه، لایحه جدید قانون مجازات اسلامی كه اكنون مراحل نهایی تصویب خود را در مجلس شورای اسلامی می‌گذراند نه تنها رمالی، بدعت در دین و فالگیری را به وضوح جرم شناخته بلكه مجازات آن را نیز افزایش داده و برای مرتكب آن، اعدام تعیین كرده است.
در پایان باید گفت به نظر می‌رسد برای مقابله با رمالان و فالگیران در جامعه خلاء قانونی نداریم اما كارشناسان معتقدند مجازات قانونی به تنهایی برای كاهش این جرم كافی نیست و تقویت اعتقادات دینی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه نقش موثری در كاهش جرم رمالی و فالگیری خواهد داشت، امری كه همت بیشتر علمای دینی، مراكز آموزشی و رسانه‌های گروهی را می‌طلبد؛ البته در کنار این اتفاقات با اجرایی شدن قانون جدید مجازات اسلامی و برخورد قاطعانه مسوولان بازدارندگی از افزایش این جرم نیز بیشتر خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 29 شهريور 1391برچسب:,ساعت 10:18 AM توسط فرشته ی مرگ| |


Power By: LoxBlog.Com